donderdag 9 juli 2015

Walk of Wisdom 6(http://walkofwisdom.org)


Vanmorgen bij het opstaan regende het behoorlijk.  Een blik op de buienradar deed me besluiten later te vertrekken.
De tekst voor vandaag:
Jak. 3: 17, 18
De wijsheid van boven is voor alles zuiver, en verder vredelievend, mild en meegaand; ze is rijk aan ontferming en brengt niets dan goede vruchten voort, ze is onpartijdig en oprecht. Waar in vrede wordt gezaaid, brengt gerechtigheid haar vruchten voort voor hen die vrede stichten.

Uiteindelijk vertrok ik bij het oorlogsmonument aan de Oude Maas bij Keent. Ik zag de dijk, de rivier en wat ganzen. Die hoorde ik ook en verder klonk het geluid van auto's en landbouwmachines. Het waaide en was koel. Veel gras, mais en een enkele boerderij.




Over de dijk langs het Christusbeeld bij Neerloon. Ik vond vooral het opschrift indrukwekkend. 

Na een poosje bereikte ik Ravenstein, een mooi oud stadje. Daar liep een poezieroute doorheen.

Met een voetpontje ging het de Maas over naar Niftrik; het voer alleen voor mij.
 






In Niftrik zag ik een gildenhuis. Leuk voor een foto.



Onderaan de dijk ging de tocht verder. Ik zag een veld met wel 15 walnotenbomen. Ook mooie wilgen in allerlei formaten.

Verder naar Wijchen en Leur. Evenals in Ravenstein ook hier een ringetje gehaald. Mooie oude boerderijen van de heerlijkheid Leur en een oud kerkje.



In deze omgeving kom ik vaak mooie gebouwen, buitens e.d. tegen. Zo ook op weg naar  Hernen. 




Daar kwam ik ook deze leuke beestjes tegen. Ik vond het wel een plaatje waard.



In Hernen zag ik een alleraardigst beeld. Het leek op een monnik, maar heet De Begroeting.


Wie wordt er begroet? Alle voorbijgangers of de heer van het kasteel aan de overkant?



Via het landgoed Hernen bereikte ik de Kapelberg van Bergharen, waarop een molen staat. Er staat ook een kapel, maar die heb ik niet gezien.



En altijd is daar weer de pelgrimsicoon om me de weg te wijzen.



En de tekst? De wijsheid van boven is vredelievend, mild, meegaand, met ontferming bewogen, brengt goede vruchten voort, is onpartijdig en oprecht. Alleen bij zaaien in vrede, wordt gerechtigheid voortgebracht. Steeds komen de woorden gerechtigheid, oprechtheid en vrede samen voor. Over de waarheid wordt nogal eens geredetwist. Hoe zit het met oprechtheid?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten